Land van Cuijk

Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019

TOS-clubweekend!

Fietsweekend 2019 TOS

Het fietsweekend van de TOS in 2019 werd gehouden op 14, 15 en 16 juni. Als locatie was deze keer de keuze gevallen op Lage Mierde, een plaats gelegen in de Brabantse Kempen. De eerste tegenvaller was er al voor de start van het weekend: routemaker Hans Haerkens moest zich helaas ziek afmelden. Dat weerhield de overige deelnemers, 19 in totaal, om vol goede moed op vrijdag 14
juni te vertrekken vanaf v.d. Rijdt.                     Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019
Rond 08:30 uur waren de laatste spullen ingeladen in de aanhanger, wederhelften werden op emotionele wijze uitgezwaaid, maar daarna was het toch echt tijd om te starten. De weersomstandigheden waren niet optimaal en regen dreigde, maar gelukkig bleef het – op een klein buitje na – de rest van het weekend vooral droog. De eerste dag voerde de deelnemers langs ’s heren wegen voor een rit van 120 km naar Lage Mierde.

Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019Onderweg werd er enkele keren gepauzeerd: plezier staat voorop in het TOS-weekend. Intussen werd het steeds mooier weer en rond de klok van 17:00 uur kwamen we aan bij ons verblijf. Een prima plek, waar ’s avonds bij de maaltijd die gehaald was bij de Chinees een dorpje verderop, nog gezellig terug gekeken werd op een geslaagde eerste dag.
Op zaterdag had Hans een prachtige rit uitgezet, die ons voornamelijk door België voerde. De route was 114 km lang en prima te fietsen. Hoogtemeters waren er nauwelijks. Enig obstakel was een grindpad wat we voor kregen getoverd. Helaas enkele lekke banden, maar daarna ging het in rap tempo naar Eersel, waar op het gezellige plaatselijke plein nog even de dorst werd gelest, alvorens we het laatste stuk naar de thuisbasis in konden zetten.

Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019Het hoogtepunt van deze dag was ongetwijfeld het Boomkroonpad in het Belgische Exel, waar we als één van de eersten mochten fietsen.
Indrukwekkend was ook het oorlogskerkhof enkele kilometers verderop met graven uit de Eerste Wereldoorlog. Daar werden we even stil van.

We gingen ’s avonds aan de barbecue. Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019
Ieder liet het zich smaken en er was voldoende. Uiteindelijk toch maar op tijd naar bed voor de laatste dag.
Die brak zondag aan met een lekker ontbijt. Daarna werden de kamers opgeruimd, de bagage bij elkaar gezocht en de fietsen startklaar gemaakt. Iedereen had er eigenlijk ook wel weer zin in en het weer zag er uitstekend uit. Bovendien hadden we als extra meevaller de wind het grootste gedeelte van de route in de rug. Een mooie tocht voerde ons dwars door de Brabantse Kempen naar o.a. de Achelse Kluis, een voormalig klooster, waar even wat gegeten en gedronken werd. Bovendien werd er genoten van de prachtige omgeving.
Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019 In de buurt van Deurne legden we aan voor de laatste pauze van dit fietsweekend. In totaal legden we deze dag 120 km af, onder prachtige (weers)omstandigheden. Rond de klok van 16:30 uur konden we onze massaal opgekomen echtgenoten / echtgenotes weer in de armen sluiten.

Al met al opnieuw een zeer geslaagd fietsweekend!

De organisatoren, Herman van Iersel, Hans Haerkens, Hans Willems en Rob Peters bedankt voor deze prachtig georganiseerde weekend.

Fietsweekend Buitenman, Lage Mierde 2019

Verslag van de MTB-ers

"Met drieën hadden we het voornemen om zaterdags niet met de racefiets maar met de MTB op pad te gaan,
We hadden de marathon van Ravels (80Km) in de navi geladen en gingen op pad. De start verliep droog maar na 2 km moesten we een keuze maken, of de ronde links-, of rechtsom te doen.
De keuze viel op linksom wat achteraf een goede beslissing blijkt te zijn geweest.
Na 3km had Erik en Jan het water al in de schoenen staan, Andy had zijn winterlaarsjes aan en hield droge voeten .
In het plaatsje Ravels kwamen we op een erg mooie aangelegde MTB baan terecht, die pakte we mooi mee als bonus, Na 35km hebben we een lekker broodje met koffie gescoord. Daarna weer de rit hervat, het trok een beetje dicht maar we hebben het droog gehouden. Het parcours was door de regenval van s’nachts best zwaar geworden, de makkelijk gangbare paadjes werden modderzuigers voor de Mtb-bandjes.
Na ongeveer 60km kwamen we langs een oude vuilnisbelt waar ook een zeer technisch en pittig rondje was aangelegd (het dak van Netersel), Andy heeft een stuk gefietst , Erik en Jan even in de ruststand. In het kleine plaatsje Netersel even een bakkie koffie gescoord en op weg naar het laatste stuk van de route, dit werd nog een pittig stuk, we moesten door veenbos heen, daar stonden plassen water tot aan de trappers en er was geen ontkomen aan natte voeten.
We waren blij dat we de harde weg in zicht kregen waar we onze tocht waren begonnen.
Bij terugkomst in het huisje konden wij gelukkig de fietsen schoonspuiten en daarna waren we zelf aan de beurt voor een heerlijk warme douche en de kleding even uitgespoeld werd van alle modder.
Het was een erg mooie rit, de teller stond op het einde op 90km."