Wegkapitein tijdens onze ritten op de weg!

De TOS fietst per groep met één wegkapitein.

De taak is om de groep op een plezierige en veilige manier te begeleiden.

De wegkapitein handelt volgens de verkeersregels en de gedragscode van de NTFU en houdt in de gaten of de deelnemers in de groep zich ook hier aan houden.

De wegkapitein spreekt de deelnemers aan op het niet nakomen van de gemaakte afspraken.

De wegkapitein bepaalt het tempo in de groep

De wegkapitein is daarom mede verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de tocht en treedt bij pech of ongevallen op als coördinator.

Men kan allerlei regels bedenken maar de verantwoording ligt natuurlijk altijd bij de fietser zelf.

Nevenstaand tref je een video aan met tips voor veilig fietsen in de groep en op de volgende pagina tekens om elkaar te waarschuwen.

Tot ziens voor weer een mooi, sportief en vooral een veilig fietsseizoen!

Heel veel NTFU-clubs gebruiken wegkapiteins in hun vereniging. Zo ook @detweewielers.cuijk die in nevenstaand filmpje schitteren. De TOS gaat ook met wegkapiteins op pad, allereerst voor de veiligheid van de groep maar ook om begrip te kweken bij andere weggebruikers!.....